Oczy są narzędziem jednego z pięciu ludzkich zmysłów. Jest podstawowym zmysłem pozwalającym na orientację w przestrzeni, planowanie ruchów i swobodne przemieszczanie się, dlatego tak istotne jest dbanie o ich dobrą kondycję już od najmłodszego. Odpowiednio dostosowana dieta dla dzieci powinna być priorytetem w dbaniu o zdrowie całego organizmu, ale także właśnie o wzrok. Co na oczy? – Witaminy, i to takie, których możemy dostarczać na co dzień.

Witamina C

Kwas askorbinowy to nie tylko witamina wspomagająca odporność. To także dobra witamina na oczy dla dzieci, ponieważ sprzyja regulacji produkcji płynu łzowego, a także wzmacnia naczynia krwionośne oka przeciwdziałając ich pękaniu. Ponadto zapobiega rozwojowi zaćmy. Najbogatsze źródła witaminy C to:

  • acerola, 
  • dzika róża, 
  • czarna porzeczka, 
  • natka pietruszki, 
  • szpinak, 
  • czerwona papryka, 
  • truskawki,
  • cytrusy.

Witamina D 

Witaminy na oczy powinny jak witamina D chronić je przed różnego rodzaju schorzeniami. Witamina D pomaga zapobiegać jaskrze, rozwojowi zapalenia spojówek, zespołu suchego oka, zwyrodnieniu plamki żółtej i krótkowzroczności. Bogatymi źródłami witaminy D są: 

  • tłuste ryby (łosoś, tuńczyk, dorsz, śledź), 
  • wątróbki,
  • ser,
  • przetwory mleczne.

Ponadto produkcję przez organizm witaminy D wspomaga słońce, dlatego warto jak najwięcej korzystać z jego dobroczynnych właściwości. Natomiast w okresie jesienno-zimowym, gdy słońce w mniejszym stopniu oddziałuje na skórę, do diety warto dodać suplementy, zawierające ten składnik. 

Witaminy na oczy w parze z minerałami

Witaminy na oczy to nie wszystkie składniki, które mogą zapewnić dobrą pracę nerwu wzrokowego. Istotne znaczenie mają także minerały takie jak cynk. Jego najwyższe stężenie w oku znajduje się w siatkówce i odpowiada za przyzwyczajanie się oka do ciemności. Brak cynku wpływa na pogorszenie wzroku. Bogate źródła cynku to:

  • ostrygi, 
  • chude mięso, 
  • drób, 
  • ryby,
  • kasze, 
  • chleb pełnoziarnisty. 

Cynk powinien być przyjmowany z selenem i miedzią. Selen chroni komórki przed stresem oksydacyjnym i pomaga usuwać z organizmu wolne rodniki, wspiera także leczenie zaćmy. Źródło selenu stanowią:

  • ryby, 
  • chude mięso, 
  • drób, 
  • pszenica, 
  • brązowy ryż,
  • pestki dyni. 

Miedź ma działanie przeciwutleniające, a także jest składnikiem enzymów o działaniu antyoksydacyjnym. Jego źródła to: 

  • owoce morza, 
  • orzechy,
  • grzyby, 
  • warzywa liściaste,
  • pełnoziarniste produkty zbożowe.

Dieta czy suplementacja

Najlepszym źródłem wszelkich witamin na oczy jest odpowiednio zbilansowana dieta. W przypadku niedoboru niektórych witamin u dziecka najlepiej jest zgłosić się do lekarza pediatry, który zaleci kolejne kroki. Najbogatszymi źródłami witamin są produkty, po które dzieci sięgają niechętnie, dlatego obok odpowiedniej diety, można stosować również suplementację odpowiednimi produktami. 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here